Matkat

Matka etelään & muuttopäätös

Kauan odotettu talviloma koitti viime viikolla. Tarvitsinkin sitä nyt todella. Ennen matkaa etelään kävimme miehen kanssa Pallastunturilla. Hän kokeili ensimmäistä kertaa lumikenkäilyä, ja teimme kivan pienen kierroksen Palkaskeron rinteessä. Sää oli upea ja jopa tuuleton, nautimme sinivalkoisesta maailmasta, hankikannosta ja yhteisestä retkestä. Palkaskerosta on tullut minulle viimeisen vuosikymmenen aikana tärkeä … More Matka etelään & muuttopäätös

Lokakuinen vuorokausi Houtskarissa

Lensin perjantaina aamulla etelään – olen tämän viikon täällä rannikolla niin työn kuin vapaa-ajan merkeissä. Kone oli lähes täynnä, onneksi olin saanut varatuksi oman paikkani vihoviimeisestä takakulmasta. Siellä omassa rauhassa, musiikki korvissa ja huppu päässä lento ihmishälinän seassa meni kuin huomaamatta. Heti seuraavana päivänä lähdin vanhempieni kanssa Houtskariin. Olin toivonut … More Lokakuinen vuorokausi Houtskarissa

Kesäreissu, osa 4: Kitee

Kun viime lokakuussa vierailimme Kiteellä ja koimme uuden A Nightwish Story -näyttelyn ystävämme Terhin sekä oppaaksemme lupautuneen Plamen Dimovin seurassa oli ilman muuta selvää, että Kitee tulisi olemaan osa myös seuraavaa kesälomamatkaamme. Itse asiassa päätimme, että alamme käydä siellä joka vuosi. Alun perin meidän oli pitänyt matkata Nightwishin keikalle Pariisiin … More Kesäreissu, osa 4: Kitee

Kesäreissu, osa 3: Salo

Vaikka pääsimme Saloon perille vasta illalla, päätin tehdä aikaisen aamun suunnitelmia. Olin hieman aiemmin tullut ajatelleeksi, että haluan kävellä Matildajärven kierroksen Teijon kansallispuistossa. Reitti on kuitenkin suosittu ja alkaa puiston pääportilta joten tuumin, että pitää valita merkillinen ajankohta jotta ei tarvitsisi tavata siellä muita. Niinpä lähdin aamulla kuudelta kohti Matildaa … More Kesäreissu, osa 3: Salo

Kesäreissu, osa 2: Kuopio

Yksi elämän ylellisimmistä tunteista on se kun saa pitkän matkapäivän päätteeksi saapua rakkaiden ihmisten luo ja pötkähtää valmiiksi pedattuun petiin lepäämään. Matkattuamme Rokualta Vehmersalmelle kaatosateisen päivän halki, oli juuri tuo tunne meitä vastassa. Tapasimme siskoni ja hänen miehensä sekä heidän eläinkatraansa maaseudun rauhassa hämärtyvää iltaa vasten, eikä unta paljoa tarvinnut … More Kesäreissu, osa 2: Kuopio

Kesäreissu, osa 1: Rokua

Palauduimme eilen puolitoista viikkoa kestäneeltä kesälomamatkalta. Viimeisenä päivänä aloimme olla jo aika väsyneitä, ja tuntuikin ihanalta päästä kotiin lepäämään. Väsymyksestä huolimatta takana oli kaikki odotukset ylittänyt matka, jonka aikana olimme saaneet nähdä paljon uusia paikkoja ja kokea asioita, joista emme olleet ennen matkaa osanneet ihan unelmoidakaan. Viimeisen työpäiväni päätyttyä – … More Kesäreissu, osa 1: Rokua

Ihania hetkiä Hossassa

Yksi kesän odotetuimmista reissuista toteutui tällä viikolla, kun vietimme pari yötä Hossassa Suomussalmella. Seurana meillä oli ystäväpariskunta Kittilästä ja majapaikkana mökki Hossanportilla, pienen matkan päässä kansallispuistosta. Mökki oli pieni, mutta kohtuuhintainen ja todella kauniilla paikalla ja alueella. Saavuimme perjantaina vasta myöhään paikalle, joten siltä päivältä jäivät retket käymättä. Uimassa toki … More Ihania hetkiä Hossassa

Miniloma Hetassa

Lapin-vuosien aikana meillä on silloin tällöin ollut tapana viettää minilomia Lapin eri kunnissa. Sodankylästä teimme viikonlopun matkan Savukoskelle ja Inariin ja Karigasniemeltä Skoganvarreen. Mökkiöitä on tullut vietettyä myös Aavasaksassa, Simossa, Hossassa ja nyt uusimpana listalle saatiin Hetta. Sinne lähdimme kaveripariskunnan kanssa. Meillä oli varattuna Ounasloman mökki pienen joen rannalta. Ennen … More Miniloma Hetassa

Kevään tunnelmia ja ajatuksia

Kävin viikon etelässä. Sain siellä ladattua akkuja elämää humisevassa keväässä. Kosket pauhasivat ja purot solisivat, kevätkukat kukkivat kuin viimeistä päivää ja puut puhkesivat silmuihin auringon lämmittäessa etelärannikon säätä päivästä toiseen yli viidentoista asteen. Tuntuu aina yhtä hyvältä kulkea kotikylän katuja. Olo on tuttu ja turvallinen. Nyt oli tosin kokonainen uusi … More Kevään tunnelmia ja ajatuksia

Kauan odotettu Nightwish-matka Kiteelle

Tällä viikolla toteutimme reissun, josta olemme puhuneet yli vuoden ja jota olemme enemmän tai vähemmän aktiivisesti suunnitelleet jo keväästä saakka: teimme muutaman päivän Nightwish-fiilistelymatkan Kiteelle.  Voisin ensin vielä kerrata mistä kaikki sai alkunsa. Joskus vuonna 2018 mies äkkäsi, että Nightwish soittaisi joulukuussa Hartwallilla. Itse en ollut tuolloin vielä kovin tuttu … More Kauan odotettu Nightwish-matka Kiteelle

Viikonloppu erämökillä

Olemme viimeisen parin vuoden aikana huomanneet, kuinka mukavaa on silloin tällöin viettää viikonloppu jossain mökillä eri puolilla Lappia. Tänä viikonloppuna oli aivan erityinen paikka kyseessä, sillä olimme varanneet metsästysseuran mökin entisestä kotikylästämme Vaalajärveltä. Hieno mökki löytyikin Sotakosken rannalta, jonne ajelimme perjantaina illalla. Mies lähti katselemaan kanalintuja, ja minä jäin mökille … More Viikonloppu erämökillä

Yhden yön loma Ylitorniolla

Päätettiin lähteä yöksi Torniojoen rantaan pienelle mökkilomalle. Tällaiset pienetkin, yhdenkin yön lomat katkaisevat arjen ihanasti ja tuovat loman ja juhlan tuntua. Olin varannut meille mökin Niurosta. Paikka oli meille ennalta tuntematon, ja olikin kiva huomata miten hienolla paikalla mökit olivat, aivan melkein joen rannassa. Illalla saimme seurailla kuistilta ja ikkunasta … More Yhden yön loma Ylitorniolla

Kesäloma Salossa

Takana on kymmenen päivän loma kotosalojen kätköissä Salossa. Palasimme pohjoiseen eilen, ja tänään jälleen sorvin ääressä mietin, mahtoiko koko reissu olla pelkkää unta..?  Aika kului kuin siivillä. Oli ihanaa nähdä vanhempia ja keskimmäistä siskoa, ja viikon päästä taitaa vanhin sisko tulla puolestaan meille kylään. Usein toivon, että asuisimme kaikki lähempänä … More Kesäloma Salossa

Ensimatka Meri-Lappiin

Teimme viikonlopulla yhden yön reissun Simoon eli siihen osaan Lappia, joka on meren äärellä. Tuo kulmakunta on minulle jäänyt tähän mennessä lähes ihmeellisen tuntemattomaksi huomioon ottaen, kuinka kovin rakastan merta ja nimenomaan Itämerta. Mies oli löytänyt Simosta auton ostettavakseen, ja lähdimme siis sitä hakemaan. Ajelimme lauantaina reilut 300 kilometriä kotoa … More Ensimatka Meri-Lappiin

Miniloma Suomussalmella

Teimme viikonloppuna parin päivän reissun Hossaan Suomussalmelle. Olimme käyneet Hossassa aiemminkin yhdessä, olisikohan se ollut kesää 2016..? Olimme tuolloin tykästyneet alueeseen ja muistan silloin jopa ajatelleeni, että jos en voisi asua Lapissa, asuisin Hossassa.  Nyt palasimme paikalle minilomalle ja mikä parasta, saimme viettää viikonlopun vanhempieni kanssa. Ensimmäisenä päivänä kävelimme Muikkupuron … More Miniloma Suomussalmella

Kesä! Kahden viikon kuulumisia

Kahdeksan kuukauden odotus on päättynyt ja kesä on täällä. Tuntuu niin hyvältä, sydän on sulanut horroksesta hereille, on helppo hengittää ja tuuli saa taas puhaltaa päästä läpi ilman että aivot jäätyvät. Ulos voi mennä pelkässä hamosessa, joki on jälleen vapaa, linnut laulavat ja aurinko paistaa tauotta. Uimassakin käyn taas jo … More Kesä! Kahden viikon kuulumisia

Vanhempien kanssa kevättä katselemassa

Olen saanut viettää viime päivät rakkaiden kanssa. Monessakin mielessä melkein loputtomalta tuntuneen kevään jälkeen se on tuntunut sanoinkuvaamattoman hyvältä, parhaalta mahdolliselta aloitukselta kesään. Kyllä, kesä on alkamassa, vaikka maisema on vielä luminen. Yötön yö on vain muutaman vuorokauden päässä. Tässä muutamia valokuvamuistoja eiliseltä ja tältä päivältä.

Muistoja ja mietteitä Teijolta

Viime viikolla vietimme hiihtolomaa etelässä. Siellä oli jo täysi kevät, voi iesus että teki hyvää päästä sinne vihreiden sammalien, virtaavien jokien ja auringonvalon keskelle edes muutamaksi päiväksi. Ihaninta oli todeta että siellä on kaikki kuten ennenkin. Kävimme mieheni ja vanhempieni kanssa yhtenä päivänä Teijolla lounaalla. Lounaspaikka oli tuttu, minun tuli … More Muistoja ja mietteitä Teijolta

Talviretki siskon luo Ahvenanmaalle

Sain jouluviikolla jälleen mahdollisuuden viettää päivän Kökarissa. Viimeksi olimme siellä mieheni kanssa kesällä, tällä kertaa miehen ollessa töissä matkustin saarelle kahdestaan siskoni kanssa. Kolmesta päivästä kaksi meni kokonaisuudessaan matkustamiseen, koska lautat Galtbystä suoraan Kökariin eivät kulkeneet, joten meidän piti matkustaa Turun ja Maarianhaminan kautta edestakaisin. Vaikka aikaa kuluikin matkantekoon, niin … More Talviretki siskon luo Ahvenanmaalle

Retki lähteelle

Pääsin tällä viikolla viettämään hieman aikaa vanhempieni kanssa kotona Salossa. Muutamaan päivään mahtui monenlaista menoa ja onneksi myös yksi retki. Halusin nähdä ja samalla näyttää vanhemmilleni hienon paikan, jossa kävin itse ensimmäistä kertaa viime kesänä. Niinpä lähdimme matkaan siitä huolimatta, että taivaalta satoi vettä ja räntää. Syrjäisellä parkkipaikalla ei tietenkään … More Retki lähteelle

Paras kesä 20 kuvassa

Viime kesä oli aikuiselämäni tähänastisista paras. Se alkoi niin mainiosti, kun sain jo toukokuussa päähäni lähteä äidin synttäreiksi etelään, ja käytiin tuolloin kierros Saaristomerellä. Elokuussa palasimme paremmalla ajalla. Koko kesään mahtui paljon aivan mielettömiä hetkiä niin Lapin, etelärannikon kuin vähän Kuopion ja Ahvenanmaankin luonnossa. Tänä kesänä pääsin aiempaa paremmin myös … More Paras kesä 20 kuvassa

Ihana syysloma

Pidin viime viikon syyslomaa, eikä viikko olisi voinut antoisampi olla. Olin edeltävän viikonlopun ollut yksikseni, saanut laskeutua loman rauhaan omissa oloissani muun muassa Pallaksella. Alkuviikolla sain luokseni kaivattuja vieraita, kun vanhempani tulivat etelästä kylään. Lähdimme melkein samalta istumalta roadtripille. Ajelimme ensin Pokantielle, jossa tietenkin pysähdyimme kahville Tieva Baariin. Sieltä matka … More Ihana syysloma

Vuorokausi Kökarissa

Kesälomani lopuksi sain viettää vuorokauden sisareni luona Kökarissa. Lähinnä Kökarin leirintäalueen ja kirkon seutu oli minulle entuudestaan hyvinkin tuttua, mutta oli mahtava päästä näkemään edes pieni välähdys siitä, millaista vakituinen elämä saarella on näin kesällä. Saavuimme mieheni kanssa Kökariin Skiftetillä Galtbysta torstai-iltana. Merimatka kesti 2,5 tuntia. Illan aikana kapusimme siskon … More Vuorokausi Kökarissa

Kesäloma 2019

Enpä tiedä onko vielä yhtenäkään kesänä tullut vietettyä niin antoisaa ja monipuolista kesälomareissua kuin mikä eilen päättyi. Lomaa oli kaksi viikkoa, ja ensimmäiset päivät vietettiin kotona ennen matkalle lähtöä. Sen jälkeen oltiin viikonloppu Kuopiossa, sitten muutama päivä Salossa ja viimeinen päivä Kökarissa. Väliin mahtui vielä päiväretki Raaseporin linnallekin. Tässä kuvia … More Kesäloma 2019

Lomapäiviä Kuopiossa

Ajelimme toissapäivänä mieheni kanssa siskoni luo tänne Vehmersalmelle. Tästä olisi pian tarkoitus jatkaa matkaa Saloon, mutta tämä viikonloppu vietetään täällä. Eilen illalla olimme mieheni, siskoni ja hänen miehensä kanssa Kuopio Rockissa. Siellä esiintyi Beast in Black, jota itse menin aivan ensisijaisesti katsomaan. Pääsimme hyvin lähelle lavaa, kun menimme sinne paikoillemme … More Lomapäiviä Kuopiossa

Juhannuksen roadtrip ja veneretki Tenolla

Lauantaina aamulla vanhempani lähtivät siskon lasten kanssa takaisin kohti etelää. Mietimme miehen kanssa hetken aikaa, mitä tekemistä keksisimme viikonlopulle, ja päätimme lähteä appiukkoni luo Utsjoelle. Puhelinsoiton ja puolen tunnin pakkailujen jälkeen auto starttasi ja otimme ensimmäiseksi suunnan kohti Hettaa. Matkalla tajusimme, että oli juhannuspäivä. Hetassa ei pääsisi kauppaan, ja olimme … More Juhannuksen roadtrip ja veneretki Tenolla

Vuorokausi Houtskarissa

Viime viikolla vietin vuorokauden lapsuuteni kesien maisemissa Houtskarissa. Tuntui ihanalta saada palata hetkeksi niihin muistoihin ja tuttuihin paikkoihin, vaikka moni asia onkin muuttunut ja aikaakin oli varsin rajallisesti. Tässä muutamia kuvia reissusta. Jo ennen ensimmäistä lossia pysähdyttiin Kaffestugassa (Sattmark) herkuttelemassa. Yllä kuvassa tyrni-mustikkaleivos. Pihan puiset hevonen, härkä ja sika olivat … More Vuorokausi Houtskarissa

Kevättä vastassa kotikonnuilla

Viime viikonlopun vietimme Salossa. Kolme kokonaista päivää kotiseuduilla tuntuivat tulevan täydelliseen hetkeen. Sain kokea jo kurkistuksen oikeasta keväästä, siitä, kun vedet virtaavat ja aurinko haihduttaa hankia melkein silmissä. Oli ihana päästä tapaamaan perhettä ja ystäviä, ja saada samalla imeä kotimaasta ja lapsuudenkodista voimaa ja hyviä energioita. Joka päivä käytiin retkellä. … More Kevättä vastassa kotikonnuilla

Juuret ja rauha

Ehkä olen tullut vanhaksi, mutta viime aikoina olen kehittänyt voimakkaan kotiseuturakkauden Saloa kohtaan. Minulla ei aikuisiällä ole koskaan ollut mitään antipatioita Saloa ajatellen, mutta täällä Lapissa asuessani olen alkanut rakastaa juuriani tavalla, jota en ole ennen kokenut. Salon tutut kadut, tori, joki ja ympärillä laajalle levittäytyvä luonto ovat alkaneet tuntua … More Juuret ja rauha

Kuvauspäivä Vuotson kanavalla ja Muteniassa

Joskus elämässä tulee vastaan sellaisia hetkiä, että ei voi kuin huokaista syvään ja miettiä, kuinka ihmeessä sitä on näinkin upeaan paikkaan ja tilanteeseen ajautunut. Minulle yksi näistä hetkistä tuli eilen, kun sain nauttia Lapin avaruudesta, upeasta syyssäästä ja mykistävän hienoista maisemista hyvässä seurassa Pohjois-Sodankylässä. Taisin jossain vaiheessa päivää todeta, etten … More Kuvauspäivä Vuotson kanavalla ja Muteniassa

Irtiotto Savukoskelle

Vietimme pari yötä Savukoskella. Tarkoitus oli irrottautua arjen ympyröistä, ja vuokraamamme mökki olikin siihen mitä parhain, sillä kävi ilmi, että siellä ei ollut nettiä. Olimme siis mitä kauneimmassa Kemijoen maisemassa ilman yhteyttä ihmismaailmaan. Ja voi luoja, että se tuntui hyvältä. Se tuntui oikealta ja aidolta. Rauhoittavalta. Rauha oli kaikkialla. Saunoimme, … More Irtiotto Savukoskelle

Levon tarve

Kesäloma häämöttää jo näköpiirissä, eikä minulla ole mitään suunnitelmia – onneksi. Mitään ei ole pakko jaksaa tehdä, eikä missään ole pakko olla, ja juuri sitä kaipaan nyt kovasti. Ehdotin miehelle, että vuokraamme jostain erämaamökin pariksi päiväksi loman ajalle. Kaipaan irrottautumista arjesta ja yhteiskunnasta. Olen nähnyt upeita paikkoja viime aikoina, mutta … More Levon tarve

Roadtrip Sompion Lappiin

Tehtiin eilen päiväretki Pohjois-Sodankylään, Sompioon, miehen ja hänen tyttärensä kanssa. Tavoite oli käydä tsekkaamassa pari uutta paikkaa, kuten Tankajoki ja Purnumukka. Kävimme myös Tankavaaran Kultakylässä, Ilmakkiaavalla ja Peurasuvannon lintutornilla. Ensimmäiseksi ajoimme Saariselän Scanille, koska miehellä oli nälkä. Sieltä sitten aloimme pudotella kohti etelää, pysähtyen ensimmäisenä Tankajoen melontareitin alkupäässä, veneenlaskupaikalla. Purnumukassa … More Roadtrip Sompion Lappiin

Merellä nousi sumu

Täällä Sodankylässä meri on kaukana, joten kun käyn etelässä, haluan aina ehdottomasti päästä myös meren äärelle. Ennemminhän minä merenrantapärskeistä olen kotoisin, kuin tuntureilta. Viime etelänreissulla kolmen päivän matka siskon luo Kökariin peruuntui harmillisesti viime hetkillä. Tilanteen pelasti paras ystäväni, joka kutsui viettämään mökkiviikonloppua Kasnäsiin. Meillä on ollut tapana viettää siellä … More Merellä nousi sumu

Hetki kotikonnuilla

Maanantaiaamuna oli herätys kello 01:30 yöllä, kun piti pakata reppu ja lähteä kohti Rovaniemeä. Mieheni toi minut lentokentälle ja pakkauduin lähinnä aasialaisia täynnä olevaan koneeseen, joka toi minut Helsinki-Vantaalle. Tein kahden päivän pikapiipahduksen etelään työn merkeissä, ja pääsin tutustumaan Vihtiin ja Loviisaan. Mutta yöksi pääsin kotikonnuille Saloon. Olin onnistunut kehittämään … More Hetki kotikonnuilla

Paluu Tenolle

Saimme viime viikolla hepulin lähteä viikonlopuksi mökille. Appiukkoni osittain omistama mökki odotti meitä Tenon rinteessä lähellä Nuvvus-Ailigasta. Tarkoitus oli viettää huoletonta mökkiaikaa tekemättä mitään ja samalla tavata vähän ystäviä. Niinpä pakkasimme reput ja ruokakassit ja ajelimme muutaman sata kilometriä pohjoiseen. Kesäyö oli valoisa ja kaunis, se muistutti minua siitä yöstä … More Paluu Tenolle

Ilta-ajelu Porttipahdalla

Tunnen onnellisuutta siitä, että melkeinpä koska vain voi lähteä tutkimusretkelle. Ainakin iltaisin ja viikoloppuisin se onnistuu ilman tarvetta minkäänlaisille harkitsemistoimenpiteille. Ei tarvitse miettiä, mistä löytäisi hienoja paikkoja – niitä on koko kulmakunta täynnä, kaikkialla minne menee. Eikä tarvitse miettiä lasten viihtymistä tai nukkumaanmenoaikoja – lapsiarjelle minä en elämääni uhraa. Voi … More Ilta-ajelu Porttipahdalla

Roadtrip Lokkaan

Oli aika käydä katsomassa Lokan kylää ensimmäistä kertaa sitten muistin aikana. Ajomatkalla läpi ajettiin myös Kelujärven ja Tanhuan kylistä. Kelujärvellä oli upeassa paikkaa järven rannalla kota. Pukukopeista päätellen siinä on kesäisin uimaranta. Sen aion käydä testaamassa. Tanhuassa Luiro oli jäässä. Vain pienessä sulassa oli telkkä- ja joutsenpariskunta. Joutsenet mulkoilivat minua … More Roadtrip Lokkaan

Rakas Sahajärvi

Minulla on pohjoiseen muutettuani ollut joskus taipumus todeta, että Lappi on maailman paras paikka ja toiseksi paras on Salo. Olen edelleen sitä mieltä. Enää en kaipaa pariiseja enkä provenceja. Huhti-toukokuun taitteen vietimme kotikonnuillani. Palasin siskon kanssa Sahajärven polulle – sen nimi on Totin luontopolku, mutta minusta se on hassu nimi, … More Rakas Sahajärvi

Karigasniemellä

Saatiin viime viikolla päähänpisto lähteä viikonloppuna käymään Karigasniemessä. Tavattaisiin ystäviä, käytäisiin maastossa ja haettaisiin samalla muutama huonekalu, joita meillä sielä vielä on. No peräkärry unohtui kotiin, joten se siitä huonekalujen hakemisesta. Lauantaiaamulla kokeiltiin mennä pilkille. Basijärvellä ei näkynyt muita. Meillä oli mukana appiukon pilkkireppu ja purkillinen toukkia. Nauru repesi kun … More Karigasniemellä

Muistoja häämatkalta vielä

Meille aina sattuu ja tapahtuu kun olemme reissun päällä, eikä häämatka ollut poikkeus. Pääpiirteittäin reissu sujui täydellisesti, mutta hotelliin pääseminen ensimmäisenä iltana ei ollutkaan ihan helppoa. Olisi varmaan ollut helpompaa, jos olisin ollut varauksen tekemisessä hiukan huolellisempi… Ajoimme navigaattorin avulla Scandicin pihalle. Olimme iloisia, että hotelli oli rauhallisella paikalla ja … More Muistoja häämatkalta vielä

Häämatkan 3. päivä, tunnelmapaloja ja kameran testailua

Lokit herättävät meidät kovaäänisillä aamukeskusteluillaan joka aamu varsin aikaisin. Tänään heräsin viideltä, mutta sain sentään hetkeksi vielä torkahdettua. Lopulta vetäisin verhot ikkunoiden edestä ja sain huomata taivaan olevan jälleen täysin sininen, ilman pienintäkään pilvenhattaraa. Aamiaisen jälkeen suuntasimme jälleen Kvalöyan saarelle. Ajelimme meille jo tuttua reittiä takaisin Sommaröyaan, jossa kävimme jo … More Häämatkan 3. päivä, tunnelmapaloja ja kameran testailua

Häämatka, 2. päivä

Aamu valkeni kirkkaan sinisellä taivaalla. Maisemat huoneemme ikkunasta ovat hienot, mutta aamiassalissa ne ovat vielä hienommat. Salin yksi seinä on pelkkää ikkunaa ja näköala aukenee upeasti siniselle merelle ja valkoisille vuorille. Tänään ajoimme ensitöiksemme eilen ohittamallemme nähtävyyspaikalle, joka oli jäänyt minua mietityttämään. Tieviitassa oli hannunvaakuna ja teksti ”Helleristninger”. Vielä eilen … More Häämatka, 2. päivä

Iltakävelyllä

Hotellin edestä kulkee polku, jossa eilen illalla kävimme hiukan katselemassa maisemia. Vain noin kilometrin matkalla maisemat olivatkin todella upeat. Polulla kulki monenlaista hölkkääjää ja koiranulkoiluttajaa, ja läheisellä kalliolla taisi olla tromssalaisteinien kokoontumisajot. Me kuljimme rantaviivassa ja astelimme rantakivillä ja -kallioilla, tutkiskellen kiviä, kallioita ja simpukankuoria. Koko eilispäivän ilma oli ollut … More Iltakävelyllä

Häämatka, päivä 1

Täällä sitä ollaan, häämatkalla ❤ Hotellimme sijaitsee Tromsöyan eteläpäässä. Maisemat huoneemme ikkunasta ovat mielettömät. Aamulla satoi räntää, mutta se meni onneksi ohi sillä aikaa kun olimme aamiaisella. Aamiaissalin suurista ikkunoista oli upea seurata päivän kirkastumista. Käytiin vähän ajelemassa. Sitä meillä onkin ohjelmassa joka päivä – välttelemme Tromssan keskustaa, sillä museot, … More Häämatka, päivä 1

Ensikosketus Nikkaluoktaan

Googlasimme talvella Kiirunan seudun potentiaalisia matkakohteita ja törmäsimme etsiskelyissämme Nikkaluoktaan. Kohteessa oli kolme kiinnostavaa seikkaa: paikka oli todella syrjäinen, sieltä lähti kelkkareitti Kebnekaiselle ja alue oli kartan mukaan jylhän vuoriston liepeillä. Niinpä varasimme mökit oitis ja tällä viikolla oli reissun aika. Meitä oli kolme, sillä saimme mukaamme kelkkakaverin Karigasniemeltä. Illalla … More Ensikosketus Nikkaluoktaan

Etelässä

Puolisentoista viikkoa vietimme kotikulmilla Etelä-Suomessa. Kevään etenemistä oli hauska seurata kun ajoi Suomen päästä päähän. Tähän päivään mennessä kirjosiepot ja pääskyset ovat ehättäneet jo Lapinkin perukoille. Rupikonnat ovat heränneet, samoin karhut. Yötön yökin on alkanut. Aurinko laskee seuraavan kerran heinäkuun loppupuolella. Etelään mennessämme ajoimme Sallan kautta ja kävimme siellä katsomassa … More Etelässä

Kaksi kuvaa Salosta

Salo eilen ja Salo tänään. Taisimme tuoda talven tullessamme Utsjoelta. Onneksi eilen oli ihana ilma, kun esittelin miehelle Saloa. Ajelimme Muurlassa, Perniössä, Halikossa ja Kuusjoella. Ja tietenkin Salossa ja Perttelissä. Suuria kumpuilevia peltoja, metsää, jokinotkoja. Ja eloisa keskusta, jossa paljon autoja ja ihmisiä. Saloon on ihana hetkeksi palata. Ihailin Märyn … More Kaksi kuvaa Salosta

Roadtrip Riksgränseniin

Mies on kuulemma koko elämänsä ajan haaveillut Riksgränsenissä käymisestä, mutta toistaiseksi kyse on ollut vain haaveilusta. Nyt kuitenkin laitoimme tuulemaan ja päätimme lähteä. Aikaa ei ollut kuin kaksi päivää, kun minulla oli vapaata, mutta ajattelimme, että on sekin tyhjää parempi. Olimme liikkeellä autolla, joten keskiviikkoaamuna nousimme aikaisin ylös ja lähdimme … More Roadtrip Riksgränseniin

Roadtripillä: Alta, Kautokeino ja Karesuvanto

Lauantai-iltana mies palasi etelästä opintomatkalta kotiin. Sunnuntaiaamun rauhallisella teehetkellä mietittiin, mitä sitä keksisi sunnuntain ohjelmaksi. Parin sekunnin päähänpistolla päätimme ajaa Kautokeinoon, jonne meiltä on noin 130 kilometrin matka. Tie Kautokeinoon on kapeahko ja hiukan kippurainen. Puolivälissä matkaa aurinko otti erävoiton pilviverhosta ja valaisi kirkkain sätein koko satumaisen tunturimaailman ympärillämme. Näimme … More Roadtripillä: Alta, Kautokeino ja Karesuvanto

Jäämeri jäässä

Sunnuntaina aurinko paistoi kirkkaasti sisään olohuoneen ikkunasta. Laiskan aamun laiskana teehetkenä saimme poikaystäväni (jo vain!) kanssa idean lähteä Lakselviin ajamaan, ihan muuten vain. Lenkille ei jaksanut lähteä auringosta nauttimaan, mutta ajoreissulle riitti energiaa vaikka millä mitalla. Oli ihanaa päästä ajelemaan hällä taas pitkästä aikaa ja vielä ihanissa aurinkoisissa Ruijanmaan maisemissa. … More Jäämeri jäässä

Pikavisiitti Kittilään

Kaveri laittoi viikon puolivälissä viestin että lähdenkö viikonloppuna seuraksi Kittilään ajamaan. Vastasin että no tottakai, vaikka alkuperäinen tarkoitus oli viikonloppuna parantaa jo viikon vaivannutta pirun ärsyttävää flunssaa. Lauantaina töiden jälkeen pakkasin nopeasti laukun ja lähdimme matkaan. Täältä Karigasniemeltä on Kittilään Pokan kautta noin 300 kilometriä. Pakkasta oli vajaat 30 astetta, … More Pikavisiitti Kittilään

Päivämatka Hammerfestiin

Meidän piti mennä tänään Altaan, mutta mentiinkin eilen Hammerfestiin. Oli ensimmäinen palkkapäiväni, niin oli senkin puolesta mukavaa lähteä reissuun.Täältä on Hammerfestiin noin kolmen ja puolen tunnin ajo. Aamulla aurinko paistoi ja pakkasta oli 13 astetta (tänään -24). Pysähdyttiin menomatkalla Lakselvissa taukopaikalla, joka on hieman keskustasta eteenpäin, Porsangervuonon länsipuolella pohjoiseen johtavalla … More Päivämatka Hammerfestiin

Suomesta Norjaan, Norjasta Suomeen

Kuukkeleiden Pyhätunturilta matkamme jatkui Inariin. Pysähdyimme matkalla Tankavaaran Kultakylässä ja -museossa sekä Kaunispäällä. Tie Ivalon ja Inarin välillä on erityisen kaunis sinenhohtoisine järvimaisemineen. Kävimme Karhunpesäkivellä ja aamulla kuvasimme aurinkoisessa usvassa hohtavaa Inarinjärveä. Inarissa pakkanen tuli yöllä ensimmäisen kerran. Sää on suosinut meitä koko matkallamme. Inarin jälkeen jatkoimme Utsjoelle ja Nuorgamiin, … More Suomesta Norjaan, Norjasta Suomeen

Kuukkelipäivä

Kävelimme tänään Pyhätunturin luontoreitillä. Meillä oli pullanpuolikas mukana, suolatonta sämpylää. Iskä tiesi, että on hyvä kuukkelipaikka kyseessä. Ja niin olikin. Käveltyämme pari kilometriä metsään kohti Isokurun kotaa ja jo vähän matkaa takaisinkin, kuukkelit äkkäsivät meidät ja me äkkäsimme kuukkelit. Minä kaivoin taskusta kaikki mahdolliset kamerat ja iskä pullan. Lintuja oli … More Kuukkelipäivä

Lentuankoskelta Posiolle

Tänään saavuimme Lappiin. Aamulla matka alkoi jälleen aurinkoisen aamun saattelemana Lentuankoskelta läheltä Kuhmon kaupunkia. Ajoimmekin lähes parisataa kilometriä heti aamupäivän tunteina. Matkalla pysähdyimme kuitenkin katselemaan Raatteentien muistomerkkiä ja hieman myöhempänä Hiljaista kansaa. Ensimmäiset porot nähtiin jo aamupäivällä, ja päivän edetessä niitä on ollut maisemissa vaikka millä mitalla. Myös suuria koppeloita … More Lentuankoskelta Posiolle

Takaisin Kuhmoon

Muutama kuva Lapin-matkaltamme, joka tosin tässä vaiheessa ei ole yltänyt vielä edes Lappiin saakka. Lähdimme siis isäni kanssa kahdestaan ruskaretkelle eilen aamulla. Matkalla oli vähän bisneksiä, joten olemme ajaneet Hämeenlinnan, Lahden, Heinolan, Mikkelin, Juvan ja Joensuun kautta tänne Kuhmon seudulle. Mikkelin torilta ostimme kalakukkoa ja Joensuun torilta jäätelöä. Tänään päivällä … More Takaisin Kuhmoon

Jurmo on parasta mielenterveystyötä

Maanantaina lähdin siskon kanssa Jurmoon ja jo keskiviikkona jouduin tulemaan pois. Olimme varanneet matkan vain kahdeksi yöksi ja molempien piti muutenkin palata aika äkkiä mantereelle, kun on monenlaista asiaa hoidettavana. Jurmo oli täydellinen. Raikas, rauhallinen, hiljainen, kivinen, aurinkoinen, ihana. Naurua ja iloa aiheuttivat muun muassa vuokraisäntämme Klas Mattssonin alpakat ja … More Jurmo on parasta mielenterveystyötä

Karhuja ja susia villissä luonnossa

Nyt on Kuhmo-reissu takana. Palasin kotiin myöhään eilen illalla, mutta kylmät väreet menee vieläkin iholla. Oli niin upea reissu, että en varmaankaan onnistu sitä sanoin kuvailemaan. Mutta yritän kuitenkin. Lähdettiin siskon kanssa ajamaan kohti Kuhmoa torstai-iltana. Paha ukonilma oli piessyt Suomea tuona päivänä, mutta me ei juuri sadetta nähty… Vain … More Karhuja ja susia villissä luonnossa

Kotiseutupäivä

Siskon kanssa piti tänään mennä Korkeasaareen, mutta todettiin, että se olisi ihan hullun hommaa. Tuuperruttaisiin tässä kuumuudessa, ja vaikka ei tuuperruttaisikaan, niin eläimet ainakin olisivat varmaan tuupertuneina jossain varjossa. Niinpä päätettiin suunnitella ensi viikon Kuhmo-reissua ja sen jälkeen lähteä kiertämään Nummi-Pusulaa. Minun kotiseutuanihan se ei ole, mutta siskon nykyistä on. … More Kotiseutupäivä

Utö

Saavuimme Utöhön m/s Eivorilla myöhään perjantai-iltana. Paikalle saavuimme minä ja vanhempani, ja vanhemman isosiskoni oli määrä saapua saareen lauantaina.  Auringonlasku oli upea ja nukuin koko yön kuin tukki. Aamulla Utön saarta syleili sankka sumu. Sumu oli niin paksua, että se kastoi kasvot.  Kömmimme kahville Hannan kahvilaan, joka sijaitsi aivan huoneistomme … More Utö

Luontokokemuksia lähisaaristossa

Oltiin ystävän kanssa vappua viettämässä Kasnäsissä hänen perheensä mökillä aivan meren ääressä. Jo matkalla mökille näimme komeita kurkia pellolla. Pysähdyimme kuvaamaan niitä ja ne alkoivat heti näyttää todella epäileväisiltä, mutta eivät kuitenkaan lentoon lähteneet. Ne vain nostelivat pitkiä kaulojaan ja ottivat ylväästi askeleita meistä etäämmäs. Meitä nauratti, että kurjen ylpeys … More Luontokokemuksia lähisaaristossa

Terveisiä Jurmosta

Viikonloppu Jurmossa. Upea. Upea upea paikka. Kylmä ja tuulinen, minkä johdosta räkätauti sai minusta otteen jo lauantaina. Sunnuntaina päivällä olo oli parempi, mutta kylmyys jatkui. Sunnuntai-iltana olo muuttui yhtäkkiä kammottavaksi ja tässä sitä edelleen ollaan, käytännössä vuoteen omana, särkyisenä ja superflunssaisena. Kuuden tunnin päiväunet auttoivat aavistuksen, mutta kyllä tämän taudin … More Terveisiä Jurmosta

Kouvola

Piipahdin viikonloppuna ystävän luona Kouvolassa. En ole ennen ajanut noin pitkää matkaa (250 kilsaa suuntaansa) autolla yksin, mutta hyvinhän se meni. Ajoin motarilla Lohjalle, sieltä tietä nro 25 Hyvinkään ohi Mäntsälään, siitä taas motaria Lahteen ja lopulta taas tietä nro 12 Kouvolaan. Ajomatka kesti muutaman tunnin. En malttanut pysähtyä kahvittelemaan … More Kouvola

Utön tuulettama

Takana viikonloppu siskon kanssa Utössä. Lähdettiin lauantaina ja palattiin eilen maanantaina. Utö on kaunis saari kaukana ulkosaaristossa. Sinne kulkee m/s Eivor, joka lähtee Nauvon Pärnäisistä. Matkalla pysähdytään Berghamnissa, Nötössä, Aspössä ja Jurmossa. Matka Nauvosta kestää kokonaisuudessaan viitisen tuntia. Saarella oli muutamia lintubongareita ja meidän lisäksemme pari muutakin turistiporukkaa. Auto ei … More Utön tuulettama

Norja

Ajatukset harhailee Norjaan niin monella tapaa. Iskä oli löytänyt vanhan valokuvakansioni, josta löytyi tämä kuva. Ainoa tallella oleva kuva valassafarilta, jossa lapsena olin. Ja jonne ensi kesänä menen uudelleen, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan. Tuo kuva on filmikameralla otettu enkä tiedä miten tuo värimaailma on tuollainen noin kummallinen, mutta kaunishan … More Norja

Viikonloppu Kasnäsissä

Kyllä tuntui hyvältä hengittää meri-ilmaa, ei voi muuta sanoa. Saavuttiin Kasnäsiin lauantaina puolilta päivin, kun oltiin matkalla käyty Kemiön keskustassa kaupassa. No, teehetken jälkeen laitettiin onget valmiiksi ja suunnattiin laiturille. Sää oli kaunis mutta tuuli puhalsi kyllä. Eihän sieltä mitään kalaa tullut, mutta ei se ollutkaan pääasia. Pääasia oli että … More Viikonloppu Kasnäsissä

Muistoja Islannista

Matkakuume pauhaa. Haaveilen Islannista, Lofooteista, valaista, merestä, tuulesta. Haaveilen jopa Huippuvuorista, vaikka en ole siellä koskaan ollut. Kaveri onneksi pyysi minua mökille meren rantaan. Se on ihana paikka, se mökki. Siellä on niin kaunista, merta, kallioita ja tuulen käppyräisiksi tuivertamia mäntyjä. Siitä tulee meille molemmille oikein hermojenlepuutus- ja akkujenlataushetki. Tässä … More Muistoja Islannista